Back to the future: English from past to present

4 marzo 2019

Magna “Tovini” -  Ore: 9.30
Via Trieste 17, Brescia

Flier

9.30 Opening remarks
Sara CIGADA, Director, Centro di Linguistica Università Cattolica del Sacro Cuore (C.L.U.C)

Chair: Maria Luisa MAGGIONI

9.45 La storia della lingua come storia della società e della cultura
Giovanni GOBBER, Dean, Facoltà di Scienze Linguistiche e Letterature Straniere, Università Cattolica del Sacro Cuore

10.15 The English language: a living creature. Cross-currents of change in the morphology and syntax of English
Paola TORNAGHI, Università degli Studi di Milano-Bicocca

10.45 Coffee break

Chair: Sonia PIOTTI

11:30 The importance of Italian in the making of English
Laura PINNAVAIA, Università degli Studi di Milano

11.45 Legal English: comparing the language of British laws and European Union laws from a diachronic perspective
Francesca SERACINI, Università Cattolica del Sacro Cuore

12.15-14.30 Lunch break

Chair: Amanda MURPHY

14.30 “We the People of the United States” and our Linguistic Heritage

Pierfranca FORCHINI, Università Cattolica del Sacro Cuore

15.00 English Lingua Franca and the rise of the lyric video
Olivia MAIR CACCIARI, Università Cattolica del Sacro Cuore

15.30 Coffee break

Chair: Costanza CUCCHI

16.00 Surfing the net for the History of English
Maria Luisa MAGGIONI, Università Cattolica del Sacro Cuore

16.30 Thr-ough the Ages: a diachronic approach to English spelling-to-sound correspondences
Sonia PIOTTI, Università Cattolica del Sacro Cuore

17.00 Conclusion

Scientific Committee: Maria Luisa Maggioni; Amanda Murphy; Sonia Piotti

The event is free of charge. Participants are invited to register online by 25th February 2019.

Note per i docenti - Il seminario rientra nelle iniziative di formazione e aggiornamento dei docenti realizzato dalle Università automaticamente riconosciute dall’Amministrazione scolastica, secondo la normativa vigente, e dà luogo - per gli insegnanti di ogni ordine e grado - agli effetti giuridici ed economici della partecipazione alle iniziative di formazione.

Note per gli studenti - Il convegno rientra nelle tipologie di esperienze che danno luogo ai crediti formativi riconoscibili per l’esame di Stato (conclusivo del II ciclo di studi) come recita il D.M. 49 del 25.02.2000, nonché ad eventuali crediti formativi universitari.